6 redenen waarom je een social media strategie nodig hebt

Strategie en planning van sociale media

Laten we eerst de vraag beantwoorden: ‘ Wat is een strategie voor sociale media? 

Een socialemediastrategie definieert hoe uw organisatie sociale media zal gebruiken om haar communicatiedoelstellingen te bereiken en het ondersteunende platform en de tools die zij zal gebruiken om dit te bereiken. Op basisniveau is het een eenvoudige intentieverklaring, waarin de doelen en meetbare doelen voor het gebruik van sociale media worden beschreven, en de beoogde resultaten die u wilt bereiken. Het doet dit in de context van het algehele bedrijfs- en communicatieplan, zodat sociale media niet in een silo zitten, maar parallel werken met andere kanalen. Het is geen gedetailleerd actieplan – je hebt ook een plan nodig, maar hoe geef je prioriteit aan de activiteiten voor een plan, maar zonder een duidelijke strategie? Denk eerst aan strategie, plan dan aan tweede.

Zelfs als u niet actief betrokken bent bij sociale media, zijn andere bedrijven dat wel, inclusief uw concurrenten en hoogstwaarschijnlijk een aanzienlijk deel van uw klanten. Als u niet begrijpt dat dit is waar veel mensen gesprekken voeren, betekent dit dat u geen deel uitmaakt van de discussie en dat u geen invloed kunt uitoefenen op wat er gebeurt.

Als u niet weet wat er wordt gezegd, hoe kunt u uw merkreputatie dan effectief online beheren? En hoe zorgt u ervoor dat uw belangrijkste berichten worden gehoord door de mensen met wie u het liefst wilt praten?

Hier zijn zes belangrijke redenen waarom uw organisatie een coherente strategie en plan voor sociale media nodig heeft.

1. Het sociale web groeit nog steeds snel

Uit het laatste onderzoek naar het gebruik van sociale media  blijkt dat er volgens een Global Web Index-onderzoek twee sleutelfactoren zijn:

  • 1.  Mobiel  – mensen die toegang hebben tot internet via mobiel zijn tussen 2012 en 2014 met 60,3% gestegen tot 818,4 miljoen
  • 2.  Oudere gebruikersadoptie  – op Twitter is de leeftijdscategorie van 55-64 jaar de snelst groeiende demografische groep met een groeipercentage van 79% sinds 2012; de snelst groeiende doelgroep op Facebook en Google+ is de leeftijdscategorie van 45-54 jaar.

Verbeterde mobiele connectiviteit wereldwijd heeft de sociale activiteit ‘onderweg’ vergroot, van het inhalen van updates van vrienden tot het delen van inhoud en het bekijken van een video. Onderzoek  naar het gebruik van sociale media in de VS van Ruder Finn meet de redenen waarom mensen online gaan en socialiseren is een van de belangrijkste drijfveren:

sleutel rijders

Omdat mensen meer tijd doorbrengen op sociale media en meer inhoud consumeren dan ooit tevoren, zou je kunnen denken dat de ruimte verzadigd is, dus is het niet gerechtvaardigd om mee te doen.

Mis!

Door een gerichte socialemediastrategie te creëren, kunt u zich concentreren op het gebruik van relevante platforms om verbinding te maken met bestaande en nieuwe klanten en te voorkomen dat u alleen maar bijdraagt ​​aan het lawaai.

2. Aankoopbeslissingen worden beïnvloed door sociale media

Als het eerste sociale tijdperk publieksopbouw en betrokkenheid was, is het huidige tijdperk gericht op commercie en personalisatie. Alle grote platforms hebben zwaar geïnvesteerd in hun advertentieoplossingen om marketeers te lokken met de belofte van verbeterde API’s en slimme targeting, inclusief de mogelijkheid om e-maillijsten te uploaden om gepersonaliseerde remarketingcampagnes uit te voeren.

Via de Facebook API kunnen marketeers bijvoorbeeld:

  • Beheer doelgroepgegevens voor aangepaste doelgroeptargeting
  • Maak campagnes en advertenties
  • Bouw aangepaste dashboards en voer analyses uit
  • Beheer campagne-items: pagina’s, accounts etc.
  • Uit onderzoek van Crowdtap bleek dat 64% van de 3.000 ondervraagde mensen sociaal gebruikten om inspiratie op te doen om te winkelen (een stijging van 51% vergeleken met vorig jaar). Dit wordt aangedreven door retailers die consumenten targeten met gepersonaliseerde aanbiedingen en deals op sociale netwerken.

Bijna de helft (46%) van de gebruikers van sociale media gebruikt al sociale platforms terwijl ze erover nadenken een aankoop te doen. 40% van de gebruikers beslist actief wat te kopen op basis van wat ze hebben gezien op sociale-mediaplatforms, inclusief beoordelingen en aanbevelingen, en dit zal alleen maar groeien.

Peeraanbeveling heeft de meeste invloed op de aankoop van vakantiegeschenken, meer dan de goedkeuring van bloggers of beroemdheden. Gezien het belang van piekhandel voor het algemene verkoopdoel, moet u plannen hoe u mensen kunt aanmoedigen om uw producten te delen en erover te praten.

Er zijn subtiele verschillen tussen de rol die elk sociaal netwerk speelt in de aankoopcyclus. Pinterest is bijvoorbeeld een geweldige plek voor mensen om inspiratie op te doen en werkt goed als een visueel storyboard voor producten. Facebook is zeer geschikt voor mensen die inhoud willen delen en promoties willen vinden.

Hoe weet u zonder een duidelijke strategie welke rol deze netwerken kunnen en moeten spelen in de koopcycli van uw klanten? Hoe weet u dat u potentiële verkopen niet misloopt of probeert te verkopen aan mensen die niet verkocht willen worden?

3. Gebrek aan strategie geeft het voordeel aan concurrenten

Het is ongebruikelijk om een ​​organisatie zonder sociale aanwezigheid te vinden en steeds meer bedrijven ontwikkelen duidelijke sociale strategieën die zijn afgestemd op bedrijfsdoelstellingen.

Een marketeer met een strategie heeft een raamwerk voor het plannen, prioriteren, uitvoeren, meten en optimaliseren. Dit leidt doorgaans tot betere resultaten omdat de activiteit richting heeft, zelfs als de richting moet evolueren en veranderen naarmate de marketeer leert van echte gegevens.

Als u investeert in een sociale aanwezigheid zonder een duidelijke strategie, weet u niet of uw campagnes succesvol zijn of niet. Als u bijvoorbeeld inhoud plaatst om actief te lijken, hoe weet u dan dat inhoud een positieve bijdrage levert aan het bedrijf? Wat als het mensen daadwerkelijk van uw merk afzet?

Ik heb eens in een vergadering gezeten waar een marketingmanager verslag deed van sociale prestaties en was verheugd dat een tweet dit weekend meer dan 100 RT’s ontving. Het team besloot dat dit een succes was. Bij nadere inspectie bevatte de tweet echter een slecht gekozen hashtag en de hashtag’s en dit genereerde de RT-activiteit. Helaas waren de belangrijkste hashtag-gebruikers niet relevant en zeker geen doelgroep.

Waarom is dit gebeurd?

Er waren geen plannen of richtlijnen voor het marketingteam om te weten wat ze moesten posten, wanneer, hoe, aan wie en waarom. Er is bijvoorbeeld geen onderzoek gedaan naar hashtags om te definiëren van welke gesprekken het bedrijf een zinvol onderdeel zou moeten en kan zijn.

Zonder gestructureerde benadering van communicatie en meting, riskeert u middelen te verspillen aan ongerichte activiteiten. Ondertussen zullen slimmere concurrenten slimmer werken om klanten te betrekken op basis van duidelijke doelen en doelstellingen, zodat de prestaties worden gemeten in plaats van de gerapporteerde resultaten.

4. Uw klanten zijn actief op social media

Mobiele, sociale en onderliggende technologie zijn gecombineerd om een ​​omgeving te creëren waarin mensen toegang hebben tot informatie op hun voorwaarden en deze kunnen gebruiken en delen. Vrienden van mij lezen zelden blogs of e-mails; ze gebruiken Facebook als hun inhoudsstroom. Het disintermediëren van inhoud betekent dat je de rol van social media in klantcommunicatie moet begrijpen.

Ook al is het slechts een subset van uw totale publiek, het is waarschijnlijk dat sommige van uw klanten informatie van u willen krijgen via een sociaal netwerk. Een goed voorbeeld is de opkomst van Twitter voor klantenservice, waarbij merken als BT het omarmen als een effectief klantonderzoek en kanaal voor probleemoplossing. Dat betekent niet dat u traditionele vormen van klantenservice moet negeren, het betekent dat u uw klantenservicekader moet bijwerken om rekening te houden met sociale interacties.

Daarom heb je een strategie nodig. Beslissen hoe je contact maakt met een klant is geen tactische beslissing, het vereist strategisch denken. Sociale behoeften moeten aansluiten bij de andere communicatiekanalen, zodat de rol ervan wordt gedefinieerd en begrepen, en er zijn processen en instrumenten om de vraag aan te kunnen. Als je een social marketingteam het gewoon laat doen, zonder de strategische visie erboven, riskeer je inefficiëntie en onnauwkeurigheid. Dat gezegd hebbende, adviseert Jay Baer om niet ‘meer af te bijten waar je op kunt kauwen’ in je sociale strategie – hij zegt om de reikwijdte in dit artikel over sociale-mediastrategie in 7 stappen te beperken  .

5. Er zijn belangrijke beïnvloeders in elk sociaal netwerk

Onderschat de kracht van peer- en / of influencer-aanbevelingen niet.

Jarenlang weten retailers dat klantbeoordelingen en reviews de conversieratio’s kunnen verhogen door de kracht van peer-invloed; feedback van een andere klant wordt doorgaans als betrouwbaar beschouwd. Deskundige goedkeuring verhoogt ook de geloofwaardigheid van het merk. In zeer gespecialiseerde technische markten zoals audiovisueel zijn de meningen van experts bijvoorbeeld zeer gewild en kunnen ze producten maken of breken.

Socialemediakanalen hebben influencers, van de voor de hand liggende beroemdheden tot zelfgemaakte sociale sterren zoals videobloggers. High street retailers gebruiken vaak trending influencers om hun marketingboodschappen te versterken. Topshop werkte bijvoorbeeld samen met vijf opkomende Instagram-sterren om te helpen bij het maken van de London Fashion Week-show.

Als je geen deel uitmaakt van hun wereld, ben je niet relevant. Je riskeert mindshare te verliezen aan meer sociaal bewuste concurrenten die bereid zijn om moedig en innovatief te zijn in hun marketingcampagnes. En als geen van de belangrijkste sociale beïnvloeders voor uw doelgroep geïnteresseerd is in uw bedrijf en haar producten, is het veel moeilijker om uw boodschap over te brengen aan de eindklant.

6. Reputaties kunnen worden verbeterd of vernietigd op sociale netwerken

Er zijn goede dingen die we aan sociale media kunnen toekennen, voornamelijk in de vorm van een stem aan mensen en groepen die voorheen moeite hadden om gehoord te worden en om informatie transparant en draagbaar te maken. Het versterkt echter ook de stem van ontevredenheid en vitriool is niet ongebruikelijk. Springen op boze karren is ook iets dat sociaal periodiek lijkt te voeden.

DOOR JAMES GURD
×